icon
Přihlášení Akreditace


Novinky Program Návštěvníci Festival Obchod Partneři Press Kontakt
MENU ▼

sekce lfš 2015


Fokus | Finsko

Vedle známých a zavedených skandinávských kinematografií (Švédsko, Dánsko) může Finsko pro českého diváka představovat naprosto neznámé teritorium. Finský film není totiž jen Aki Kaurismäki, a proto je cílem Fokusu na letošní Letní filmové škole představit fascinující vývoj finské kinematografie, její rozmanitost a větší než malé množství skrytých pokladů. V programu se tak objeví finské němé filmy, finské odpovědi na tradiční hollywoodské žánry (melodrama, muzikál, sci-fi), retrospektiva režisérské ikony Mikko Niskanena, filmy mapující Finsko ve válce, současná tvorba a samozřejmě hosté. Jedinečné projekce, maximální míra objevnosti a úvody legendárního Olafa Möllera – takový bude letošní finský Fokus.

Inventura | Retrospektiva: Orson Welles

Tvůrce s  nedozírným uměleckým vlivem na moderní kinematografii: Herec, scenárista, režisér, ale také střihač, kameraman, architekt, dramatik, kejklíř i mystifikátor. Mezinárodní mediální celebrita, bonviván, člověk, pro jehož egoismus nebyl nikdy dost velký ani nadživotní rozměr. Interpret Welles je Kanem, Arkadinem, Quinlanem či Claynem, jakož i Macbethem, Othellem či Falstaffem stejně jako tyto fiktivní postavy vtiskly patos tragické výlučnosti občanu Wellesovi. Přiblížit plný umělecký portrét Orsona Wellese u příležitosti výročí jeho 100. narozenin je takřka nemožné, neboť přispěním mnoha vnějších zásahů, nepochopení a protivenství jeho dílo zůstalo neucelené či nedokončené nebo nedostupné. I tak tato přehlídka nabídne z Wellese to nejpodstatnější.

Inventura | Výročí: 100 let Technicoloru

Barva doprovázela film odjakživa, leč převážně jen v nedokonalé podobě. Vložit do filmového obrazu veškerou paletu barev se všemi jejich odstíny tak, aby působily realisticky, se dlouho zdálo být nedostižnou metou. Úspěch nakonec slavila americká společnost Technicolor, založená v roce 1915, byť až po téměř dvacetiletém zdokonalování svého systému. Pojem „ tříbarevný Technicolor“ se stal synonymem jasných, sytých a zářivých barev, schopných obohatit příběh psychologicky i dramaticky. Nejslavnější éru Technicoloru 30. a 40. let minulého století připomenou mj. ještě experimentální tituly jako Zrodila se hvězda či Dobrodružství Robina Hooda, nebo pozdější, žánrově spektakulární Čaroděj ze země Oz, Nosila žlutou stužku či Fantom Opery.

Inventura | Filmová čítanka: Polizia, giustizia, mafia!

Přestože společensky angažované, případně politické filmy vznikaly v 60. a 70. letech napříč celým světem, vycházely ze zcela odlišných politických názorů a dostávalo se jim diametrálně odlišných podob. Italské politické filmy v této souvislosti představují ve své umělecké vypjatosti i žánrové rozrůzněnosti naprostý fenomén. Politická a společenská témata se v Itálii řeší na poli komedií, spaghetti westernů či akčních filmů (poliziotteschi), specifický žánr italského politického filmu se pak vyznačuje nekompromisním přístupem ke stávajícímu politickému režimu či systému, vypovídá otevřeně o jeho propojení s organizovaným zločinem a usvědčuje ho ze sociálních křivd, ale zároveň nezpochybňuje jeho podstatu. Pokud si myslíte, že nejdrsnější filmy o mafii vznikly v Hollywoodu, jste na velkém omylu!

Inventura | Film a živá hudba: Němý (restaurovaný) Alfred Hitchcock

V historii světové kinematografie zůstává Alfred Hitchcock stále výraznou dominantou. Jeho snímky Psycho či Ptáci nabyly na ikonické autoritě, Vertigo dokonce aspiruje na pomyslný titul nejvýznamnějšího filmu všech dob. Návraty k jeho dílu jsou tedy stále inspirující. Odpověď na interpretačně podnětnou otázku, nakolik již jeho němá tvorba budovala tematické či stylistické základy jeho pozdějších děl, nabízí kolekce všech jeho němých filmů, které počínaje rokem 2012 přivedl Britský filmový ústav díky rozsáhlému restauračnímu projektu co nejblíže k původní podobě. Sekce Němý film s živou hudbou představí jak známějšího Příšerného hosta, Její zpověď nebo Světového šampiona, tak i spíše opomíjené Rozmary bohaté ženy, Farmářovu ženu či Ženu se špatnou pověstí.

Inventura | Půlnoční delikatesy: Cannon Films

Mezi roky 1979 a 1989 dobyli bratranci Menahem Golan a Yoram Globus americkou továrnu na sny, stali se konkurenty největších studií, vybudovali firmu fungující na modelu klasického Hollywoodu a realizovali filmy s největšími kasovními hvězdami i uznávanými režisérskými velikány, aby pak o všechno přišli. Společnost Cannon Films postavila svůj úspěch na rychle vyráběných brakových žánrovkách, které svého času v kinech a hlavně prostřednictvím videodistribuce zanechaly nesmazatelnou brázdu ve světové popkultuře. Logo Cannon Films bylo příslibem nesoudné blouznivosti i bezbřehé zábavy a letošní půlnoční sekce nabídne skromnou, ale pestrou ochutnávku toho nejprožluklejšího, nejbláznivějšího i nejpompéznějšího – těšte se na nadpozemsky nadané nindži, dehonestované komiksové hrdiny a Chucka Norrise.

Spektrum | Berlínská škola

Po pádu Berlínské zdi se narušila a změnila německá kulturní identita. V polovině 90. let se v této situaci objevila trojice režisérů, kteří studovali na DFFB (Deutsche Film-und Fernsehakademie Berlin): Thomas Arslan, Angela Schanelecová a Christian Petzold. Tito tvůrci nebyli spojení žádným manifestem nebo programem, ale propojovalo je podobné estetické cítění a podobný pohled na film. Termín Berlínská škola byl vždy spíše kritickým a estetickým konstruktem, přesto tvorbu zmíněné trojice a jejich následovníků (Christoph Hochhäusler, Ulrich Köhler) leccos propojuje: zasazení do současnosti, civilnost, hrdinové hledající identitu svoji i identitu své země, nefunkční vztahy, vyprázdněná narace. Letošní LFŠ nabídne rozsáhlý program věnovaný tomuto fenoménu současného filmu.

Spektrum | WTF: Nespolehlivý vypravěč

Cílem nové sekce Letní filmové školy WTF je snaha plnit edukační funkci, a to podrobně představit návštěvníkům specifické téma z oblasti filmové teorie. Prvním z nich bude nespolehlivá filmová narace, objevující se v kinematografii už od éry němého filmu, v různých podobách a s různým cílem. WTF: Nespolehlivý vypravěč seznámí diváky se známými i méně známými příklady ze světové kinematografie za posledních sto let. Filmy skládačky nabízející divákům v průběhu děje mnoho vodítek, hrátky s diváckou důvěrou ve vypravěče i překvapivými pointami se začaly výrazně množit v devadesátých letech s nástupem snímků, jako byly Obvyklí podezřelí Bryana Singera, Shyamalanův Šestý smysl nebo Klub rváčů od mistra nespolehlivého vyprávění Davida Finchera.

Visegrádský horizont | Češi v zahraničí: Filmoví tvůrci v britském exilu za WWII

Letos oslavujeme 70 let od konce 2. světové války, která poznamenala i mnoho českých filmových tvůrců, kteří byli nuceni utéct před nacisty do exilu ve Velké Británii. V odlišných kulturních podmínkách se mnozí přesto dokázali prosadit a vrátit k natáčení filmů, ať už hraných či dokumentárních, spolupracovali s Československou prozatímní vládou na osvětových filmech či natáčeli „autentické“ dokumentární záběry přímo v první linii postupujících spojeneckých vojsk. Sekce uváděná na Letní filmové škole představí tvorbu známých režisérů Jiřího Weisse, Karla Lamače, spolu s kameramany Ottou Hellerem a Ottou Kantůrkem.

Visegrádský horizont | Retrospektiva: Wojciech Smarzowski

Smarzowského filmy nejsou právě příjemnou podívanou. Tento filmový a televizní režisér se totiž věnuje výlučně palčivým tématům polské společnosti - alkoholismu, korupci, poválečným osudům Němců, násilí a agresi. Již ve svém černohumorném debutu Svatba z roku 2004 představil hořkou kritiku současné společnosti, ve svém posledním počinu, adaptaci knihy Jerzeho Pilcha U strážnýho anděla zase pojednává o démonu alkoholu. Ačkoli je nyní pozornost upřena na Smarzowského kolegy, kteří sbírají v zahraničí prestižní ocenění, jeho díla rozhodně patří mezi to nejzajímavější, co může současná polská kinematografie nabídnout. Na letošní LFŠ nabídneme divákům celou kolekci tohoto uznávaného tvůrce.

Visegrádský horizont | Téma: Válka skončila?

V letošním roce si připomínáme sedmdesáté výročí konce druhé světové války, či lépe řečeno kapitulace hitlerovského Německa. Udělat jednoduše tečku za konfliktem, který stál po celém světě životy dvaasedmdesáti miliónů lidí, prostě nebylo možné. Svědčí o tom i filmy zemí visegrádské čtyřky natočené v průběhu uplynulých sedmi dekád. Ačkoliv byli tvůrci v jejich průběhu politickou objednávkou tlačeni k heroickým obrázkům ze života utlačovaného národa vrcholícím osvobozením Rudou armádou, vrcholné snímky vypovídající o válce pocházející ze středoevropského prostoru se zdánlivě prostým faktem konce války přinejmenším polemizují. Válka skončila možná u stolu, ale Maďaři, Češi, Slováci a Poláci se s jejími následky a s traumatem holocaustu vyrovnávají dodnes.

Visegrádský horizont | Novinky Visegrádu

Výběr toho nejzajímavějšího, co se urodilo na filmových polích Visegrádu v uplynulých měsících. Těšit se můžete například na strhující slovensko-českou road movie Koza o stárnoucím boxerovi a jeho bezútěšné cestě Evropou za penězi a poslední nadějí. České nabídce dominuje tragikomicky vyostřený pohled do života jedné až příliš obětavé zdravotní sestry z jižní Moravy Domácí péče či dokument razantně otevírající dosud tabuizované téma pedofilie Danielův svět. Maďarské nabídce dominuje neowestern Přelud, polský film představí např. nový snímek Tělo Malgorzaty Szumowské, které si z letošního Berlinale odneslo cenu za režii.

Visegrádský horizont | Studentské filmy

V několika posledních ročnících měli diváci Letní filmové školy možnost zhlédnout studentskou tvorbu z významných filmových škol z Česka a Slovenska. V letošním roce bude sekce poněkud pozměněna. Místo jednotlivých bloků, ve kterých bylo možno vidět několik filmů od různých tvůrců, bude představena kompletní tvorba čtyř režisérů/režisérek. Díky tomu bude možno pozorovat dozrávání mladých talentů a výsledek jejich snahy naplnit zadání jednotlivých školních lekcí. Samozřejmostí je přítomnost tvůrců na projekci.

AČFK uvádí

Asociace českých filmových klubů pořádá nejen Letní filmovou školu, ale věnuje se i kinodistribuci, do níž přispívá jak uváděním současných artových snímků, tak dlouhodobým Projektem 100, v němž vrací na filmová plátna klasická díla české i světové kinematografie v restaurované a digitalizované podobě. Sekce AČFK uvádí připomene jak distribuční činnost Asociace za uplynulý rok, tak představí v předpremiéře novinky, které chystáme pro podzimní měsíce.

Zvláštní uvedení

LFŠ v této sekci připomene nejen výrazná filmová i společenská výročí, ale bude pokračovat i v mapování české divadelní scény ve vztahu k filmu. Pozornost tentokrát budeme věnovat Divadlu Na zábradlí a dílu Pavla Juráčka.

Letní kino | Zapomenutý nezapomenutelný Rudolf Hrušínský

Byl distinguovaným ďáblem (Spalovač mrtvol), málomluvným kriminalistou (Po stopách krve), svérázným obvoďákem (Dým bramborové natě), prezidentem Emilem Háchou (Noc rozhodnutí), bláhovým rytířem Ryndou z Loučky (Čest a sláva), mravně nahlodaným alkoholikem (Naděje), předobrazem dobrého vojáka Švejka (Velká cesta) i nebojácným dobrodruhem (Pancho se žení), ale ze všeho nejvíc byl skvělým hercem. Říkalo se o něm, že je nezapomenutelný, přesto se na něj docela rychle zapomnělo. Rudolf Hrušínský by se letos dožil 95 let.

KONCEPT PROGRAMOVÝCH CYKLŮ


Letní filmová škola byla od počátku vnímána jako netradiční typ festivalu, jehož páteř netvoří soutěžní sekce a červené koberce, jako je tomu na jiných festivalech. Rozmanité tendence, programové směřování a ambice vedly k jasnému důrazu na konkrétní téma, které dominovalo jednotlivým ročníkům. Vývoj LFŠ od roku 2008 směřuje k jasnějšímu rozdělení programu, zdůraznění linií a motivací výběru cyklů a filmů.
Zobrazit více...

Programový koncept LFŠ počítá se šesti každoročně se opakujícími sekcemi:

Fokus – hlubší pohled do historie, vývoje a tendencí konkrétní národní kinematografie (jednotlivé cykly představují osobnosti, témata a tendence typické pro tuto kinematografii).

Spektrum – představuje aktuální osobnosti či témata ve světové kinematografii, měnící tvář současného filmu a upozorňující na závažné skutečnosti dnešní společnosti.

Inventura – specifikum Letní filmové školy představuje archivní a klasické snímky v podobě retrospektiv či kapitol z filmové historie; Mottem sekce je „Z archívů zpět na plátna kin!“

Visegradský horizont – kinematografický průnik čtyř zemí bývalé visegradské čtyřky upozorňuje na legendy i talenty národních kinematografií a společné téma, nezapomínáme na zhodnocení uplynulé sezóny všech čtyř zemí.

AČFK uvádí
– AČFK jako pořadatel LFŠ má své nezastupitelné místo na českém distribučním trhu a „filmovka" je výjimečným prostorem repríz, premiér a předpremiér filmů uváděných do české distribuce (za účasti hostů).

Zvláštní uvedení
– sekce je prostorem pro speciální typy projekcí mimo formát ostatních cyklů.


Zobrazit méně...






Filmové listy





POŘADATEL


HLAVNÍ PARTNEŘI


Oficiální znělka



Novinky Program Denní program Přehled cyklů Doprovodné akce Hosté Návštěvníci Než vyrazíte Registrace Ubytování Promítací místa Festival O festivalu Vizuální styl LFŠ Historie Ohlasy hostů Fotogalerie Archiv Press Press akreditace Ke stažení Ohlasy v médiích Partneři Záštity Mediální partneři Finanční podpora Spolupráce Kontakt


© 2015 Asociace českých filmových klubů / Všechna práva vyhrazena / Realizace nextWEB / admin